آموزشهای الکترونیکی
توسعه و پیشرفت های سریع علوم و فناوری های نوین در زمینه ارتباطات سبب پیدایش روش های نوین در آموزش از طریق شبکه های اینترنتی گردیده است. به کارگیری این روش ها و استفاده از ابزارهای نوین نه تنها کیفیت آموزش را ارتقاء می دهد بلکه عاملی جهت کاهش مشکلات، محدودیت ها و هزینه های سنگین روشهای سنتی و راهی برای توسعه و گسترش آموزش عالی و آموزشهای کاربردی جهت پاسخگویی به خیل عظیم متقاضیان آن می باشد.
پیاده سازی سیستمهای آموزش الکترونیکی و فراهم آوردن زمینه سخت افزاری و نرم افزاری یک از زمینه های فعالیت شرکت رایان سامانه آرکا می باشد. ارائه سرورهای برندهای معروف با قابلیت پردازش ترافیک بالا نیز توسط شرکت انجام می شود.
سامانه های نرم افزاری لازم برای پیاده سازی آموزش الکترونیکی حداقل شامل نرم افزار LMS (سیستم مدیریت آموزش) و سامانه کلاس مجازی می باشد.
سیستم مديريت يادگيري (LMS)
سیستم مدیریت آموزش (LMS= Learning Management System)، نرم افزاری است که فعالیت آموزش گیرنده را ثبت و پیگیری می کند. به عبارت دیگر، این سیستم، روند یادگیری و آموزش را به طور خودکار مدیریت می کند. یک سیستم مدیریت آموزش قدرتمند، مدیریت اجرایی برنامه های آموزشی را در درون یک سازمان تسهیل می کند و همچنین این سیستم فراگیران را قادر می سازد که به همکاری و مشارکت با فراگیران هم تراز خود بپردازند.
این سیستم دانشگاه آموزش الکترونیکی و فضایی است که برنامه های آموزشی در آن ارائه می شوند. استفاده آموزش گیرندگان از این نرم افزار برای تحصیل و یادگیری در آن زمان که بر روی شبکه حضور می یابند، بیشتر شبیه عمل وارد شدن دانشجوان از در کلاس است. دانشجوان با استفاده از LMS ، واحد درسی خود را انتخاب و مطالب درسی را دریافت می کنند؛ به تکمیل تمرینهای درسی و شرکت در امتحان می پردازند و با استاد و دیگر دانشجوان ارتباط برقرار می کنند.
این سامانه فهرست کاربران و فراگیران را ثبت، رشته های آموزشی را دسته بندی، اطلاعات فراگیران را ضبط کرده و نیز گزارشهای ویژه و اختصاصی برای مدیر تهیه می کند.
تمامی سیستم های مدیریت آموزشی مشخصات و ویژگیهای مذکور را دارند، ولی این قابلیتها را به اشکال مختلف و با بهره گیری از شیوه های متفاوت فراهم می کنند. برخی از این سامانه ها برای شبیه سازی کلاسها و فعالیتهای آموزشی، محیطهای سه بعدی آموزشی با شکلهای متنوع و سرگرم کننده ارائه می کنند و برخی صرفاً از ابزارهای نوشتاری بهره گرفته و ساده هستند. بعضی به صورت ویدیو بوده و پهنای باند دریافت رسانه ای دارند و برخی ویدیو را در برنمی گیرند.
کاربران می توانند با استفاده از یک مرورگر در سیستم مدیریت آموزشی به صورت تعاملی عمل کنند. فراگیران به محض ورود به شبکه، قادرند دروس و اطلاعات را مشاهده و موضوع مورد نظر خود را انتخاب و مطالعه کنند. در عین حال، فعالیت کاربر و نتایج آن در بانک اطلاعاتی مربوط به آن ضبط خواهد شد.
– كاهش هزینههای آموزشی، ایاب و ذهاب و تسهیلات كارگاه یا ابزارهای دوره آموزشی و كاهش اتلاف وقت كارآموز
– آموزش تعداد زیادی كارآموز در مدتی كوتاه
– كاهش مشكلات اداری ناشی از انجام مراحل ثبت نام و انتخاب واحد و متعاقب آن كاهش هزینه
– بهرهمندی حجم كثیری از كارآموزان از آموزش به موقع با دستیابی به دورهها یا برنامههای آموزشی online از راه دور
– افزایش توانایی و مهارت کاربران در فراگیری اطلاعات
– وجود سیستمی جهت اندازه گیری و ارزیابی آموزشی
– ارایه قویتر عناصر گرافیكی مانند استفاده از هنر، نمودار یا عكس
– وجود اتاقهای گپ و ابزارهای اشتراكی دیگر که باعث افزایش حضور فعال فراگیر میشود
– امکان تهیه كلیه مواد مکمل آموزشی بدون نیاز به مراجعه به كتابخانه